Jyoti Verhoeff-Riven-Full Moon/Dark Moon

Debuteren doe je maar een keer moet Jyoti Verhoeff gedacht hebben, dus dan kun je het beter goed doen. Crowdfunding stelde Jyoti Verhoeff in staat de legendarische Wisseloord Studio’s te boeken en voor de mastering meervoudig Grammy winnaar Darcy Proper te benaderen. Het resultaat, dubbelalbum “Riven-Full Moon/Dark Moon”, behoort geluidstechnisch tot het beste wat ik in jaren heb gehoord. Nu bieden de composities op “Riven-Full Moon/Dark Moon” ook de mogelijkheden om te excelleren.

Jyoti Verhoeff scheert met celliste Maya Fridman langs het werkveld van artiesten als Bjork, Kate Bush, Enya en Within Temptation. Pop en klassiek komen hier op prachtige wijze samen. Het dubbelalbum “Riven-Full Moon/Dark Moon” is ook het eerste album dat ik puur op basis van de verpakking al vijf sterren zou geven. De harde cover bevat naast de twee cd’s meer dan dertig hoogwaardig fullcolor gedrukte pagina’s. De songteksten worden hierop ondersteund door het prachtige grafische design, niet in de laatste plaats door de onderwaterfoto’s van Ruben Snitslaar.

Met het boekwerk in handen heeft het mijn voorkeur te starten met het album “Dark Moon” waardoor, mede door de tekst van albumopener ‘Crack Like Lovers’ zich een verhaal ontvouwt.

Once long forgotten we were first together
Before we were split into you and me
And we started to seek our unity

De zoektocht kan beginnen. Naakt vinden we elkaar. (‘Nude”) tot de donkere maan opdoemt. Het andere album “Full Moon” lijkt in het teken te staan van afscheid. “We will bury them,” zingt Jyoti Verhoeff in ‘Heroes Of Bones’ en in “I Am Just A Child” zingt ze “When the sky called your name”. Een meer ingetogen album met een nadrukkelijkere rol voor de cello van Maya Fridman waarbij op prachtige wijze een duet wordt aangegaan met het pianospel van Jyoti Verhoeff.

Met “Riven-Full Moon/Dark Moon” geeft Jyoti Verhoeff op indrukwekkende wijze haar visitekaartje af. Hopelijk wordt Jyoti Verhoeff de zoveelste artiest die bewijst dat je ook zonder hits een prachtige carriere kunt opbouwen. Al zal Jyoti getuige het compositorisch vernuft op “Riven-Full Moon/Dark Moon” ook daar haar hand waarschijnlijk niet voor omdraaien.

1 gedachte over “Jyoti Verhoeff-Riven-Full Moon/Dark Moon”