Mama Loo-Whitecap

Artiesten die de vrije hand krijgen zonder de hete adem van een A&R manager in hun nek zijn vaak tot mooie dingen in staat. Edwin de Herder is een van die vrije geesten. Na een stilte van vier jaar verrast Edwin de Herder ons met nieuw werk van zijn band Mama Loo. Bijna volkomen genreloos creëert Mama Loo op het album “Whitecap” wederom haar eigen universum. Bijna volkomen genreloos creëert Mama Loo op het album “Whitecap” wederom haar eigen universum. Dit is muziek waar de tijd geen grip op krijgt. Artiesten als Steely Dan, David Sylvain en Roger Trower bereikten er een miljoenenpubliek mee. Doordat ditzelfde publiek zich de afgelopen dertig jaar murm heeft laten beuken door de platte vierkwartsmaat zal Mama Loo zich bescheidener op dienen te stellen. Ondanks dat ze het wel verdienen.

Intrigerende liedjes

De grote kracht van het album “Whitecap” van Mama Loo zijn de intrigerende liedjes die de spannende productie hebben gekregen die ze verdienen. Dat begint al bij openingstrack ‘Whitecap Likes Lion Faces”. Een mysterieuze tekst ondersteund met een uitwaaierend gitaargeluid. Een viool verdwijnt even snel uit het geluidsbeeld als ze verscheen en maakt desalniettemin indruk. Een soms jazzy samenspel.

Track ‘Amsterdam’ bevat de ziel van de stad

Tweede track ‘Amsterdam’ bevat meer soul alsof het de ziel van de stad bevat. ‘Dance’, de single die het album “Whitecap” van Mama Loo was vooruitgesneld, doet wat het belooft. Het ademt de sfeer uit van de bar dancings waar we in een grijs verleden complete weekenden verbleven. ‘The Horse Child’ laat weer een andere klank horen van het uitgebreide palet waar Mama Loo uit kan putten. Een onderhuidse spanning door de gesproken woorden en ruimte tussen de gespeelde noten, dat wordt afgewisseld met explosies van geluid. Eigenhandig blaast Mama Loo hiermee het genre Indie weer nieuw leven in.

Droomplaat

‘Storm’ is een ander hoogtepunt op het album “Whitecap” van Mama Loo. Verslavend funky en van zo’n hoog muzikaal niveau dat het kan wedijveren met het repertoire van Steely Dan. De muziek op het album “Whitecap” van Mama Loo bevat alles om van een droomplaat te kunnen spreken: spanning, emotie, volledige instrumentbeheersing en bovenal een intelligente benadering die de muziek al zo lang node mist. En eindelijk weer een band waarvan de leden echt met elkaar communiceren via de muziek en die het avontuur durft aan te gaan. Helden!

1 gedachte over “Mama Loo-Whitecap”