Vreemde Kostgangers-Nachtwerk

Ze hadden zich Vrienten, Kooymans & De Groot kunnen noemen naar het evenbeeld van Crosby, Stills & Nash maar het werd de bandnaam Vreemde Kostgangers. “Nachtwerk” is het tweede album in negen maanden van het illustere drietal dat samen zo’n twee eeuwen muzikale ervaring bij zich dragen. Over arrangementen en harmonieen hoef je de heren dan ook niets meer te leren. Het werk van Crosby, Stills & Nash wordt dan ook met gemak geëvenaard.

Geheimen achter de gordijnen

Thematisch is het zo nu en dan allemaal wel wat abstracter. Het zal dan ook vooral de muzikaliteit zijn die het grote publiek moet gaan aanspreken. Openingsnummer ‘Leven In De Stad’ is de perfecte single om dat te bewerkstelligen. Het refrein heeft een melodie die uitnodigt om luidkeels mee te zingen, door de tekst zullen mensen daar echter toch wat terughoudend in zijn. “Geheimen achter de gordijnen” is een zin waar je toch even op moet oefenen.

Ook op ‘De Afgesproken Plek’ speelt zich het nodige af dat het daglicht niet kan verdragen. Een beetje in de lijn van het nummer ‘Mocht Je Een Minnaar Willen’ waarop we voor het eerst George Kooymans horen excelleren. Zingen over de ware, eeuwige liefde wordt aan Boudewijn de Groot overgelaten op ‘Ze Houdt Van Mij’ en ‘Verslaafd’.

Misdienaar

‘Geloof Hoop Liefde’ is het relaas van Henny Vrienten zijn carrièrepad. Van misdienaar tot nummer 1 in de Top 40. Ook ‘Schrijven’ gaat over hun werk. Boudewijn de Groot ploeterend aan een nieuw lied. Nederlandse country met een tropisch tintje horen we op ‘Water Bij De Wijn’. Dat is wel besteedt aan Boudewijn de Groot die al eerder een Calypso nummer maakte en Henny Vrienten die met Doe Maar de Reggae onderzocht.

Een hekel aan de Blues

Op ‘Half Leeg = Half Vol’ gaan de heren zelfs nog even aan de Disco. Alleen de Blues daar hebben ze niet zo veel mee horen we op ‘Ik Heb Een Hekel Aan De Blues’ dat als een typisch Raymond van het Groenewoud nummer klinkt. De sterfelijkheid van de mens komt aan bod op ‘Een Eenzaam Avontuur’. Het is natuurlijk één van de motivaties van de heren om zo snel met een tweede album op de proppen te komen.

Ik stel voor om over negen maanden elkaar hier gewoon weer te treffen.