De muziek recensies op Nu.nl

De nummer 1 nieuwssite van Nederland, Nu.nl is het min of meer verplicht ook over muziek te schrijven aangezien het een primaire levensbehoefte is voor veel mensen. Hiervoor is medewerking gezocht met Kindamuzik. Het probleem hierbij is dat de puristische VPRO-fahige redactie cd’s te recenseren krijgt die ze normaal gesproken niet opgestuurd krijgt. En mocht ze deze al ontvangen dan zouden die terzijde worden geschoven. Behalve als ze dus afkomstig zijn van het betalende Nu.nl. Het zijn cd’s waarvan de gemiddelde Nu.nl lezer de muziek erg mooi vindt en dus graag over leest.

De Kindamuzik redactie vindt het echter nauwelijks het woord muziek waard. Een grote Respect I dat ze hun puristische mening trouw blijven. Onderstaand citaten uit de recensie van afgelopen week:

Scouting For Girls

“Het Londense Scouting For Girls heeft inmiddels ook al aardig wat aandacht mogen genieten. De vraag is echter of zij dit wel waard zijn. De muziek is simpel en standaard en wordt aangekleed door de eveneens doorsnee stem en zwakke teksten van zanger Ray Stride. Scouting voor Girls mist op ieder vlak inhoud en diepgang en kan daarmee zonder omkijken weer terug op de grote stapel.” (Marit Duin)

Hieruit concludeer ik dat Marit over de ronduit geniale tekst van Elvis ain’t dead heen heeft geluisterd.

Sara Bareilles

“De nieuwe goudmijn van Sony/BMG, Sara Bareilles, blijkt snel opgedroogd. Haar tweede album ‘Little Voice’ kent welgeteld één leuk nummer en dat is de radiohit ‘Love Song’. De overige elf nummers zijn stuk voor stuk inspiratieloze, kleinzerige vullers die rechtstreeks zijn ge-copy/paste van artiesten als Norah Jones, Delta Goodrem en Michelle Branch.” (Kristiaan Asscheman)

Ik heb de cd ook beluisterd, hetzij vluchtig. De genoemde referenties komen niet bij mij op en er staat zeker nog 1 slipstream hit op.

Ashlee Simpson

“Hierbij wil ik het nieuwe album van Ashlee Simpson alvast bestempelen als de slechtste plaat van 2008. Ik heb medelijden met alle mensen die mee moesten werken aan het gedrocht dat ‘Bittersweet World’ heet.” (Kristiaan Asscheman)

Gavin DeGraw

“Gavin DeGraw beschikt over het talent zeer aanstekelijke liedjes te schrijven. De nieuwste van de 31-jarige singer/songwriter is op zichzelf gezien een lekker album. Het behoeft niet meer dan twee luisterbeurten alvorens de songs zijn doorgedrongen en blijven hangen. Dit lijkt een positief gegeven, maar kan eveneens als bewijs worden aangevoerd voor het ontbreken van enige diepgang. De vervolgregels in de teksten van de Amerikaan laten zich veelal raden en ook muzikaal komen we niet voor verrassingen te staan.”  (Marit Duin)

Ik word meestal een beetje moe van muzikaal verrassende albums.

The Ting Tings

“The Ting Tings hebben een zeer eigen sound… Deze band zoekt naar muzikale grenzen, maar die lijken er niet te zijn. Uitersten vallen samen en vormen een perfect sluitend geheel. Desondanks is deze band te veelzijdig om in een hokje geplaatst te worden. De songs passen wellicht het best onder de grote noemer pop, maar hiermee schieten we toch echt tekort in de omschrijving.” (Marit Duin)

Wie?

2 gedachten over “De muziek recensies op Nu.nl”

1. De twee geciteerde schrijvers hebben niks met Kindamuzik te maken, maar schrijven voor nu.nl zelf. En erg VPRO-fähig zijn ze nou ook weer niet, getuige hun weinig kritische andere recensies.

Over dat ‘wie?’ – sorry, maar bekende artiesten maken nu eenmaal niet vaak meer platen die beter zijn dan die waarmee ze bekend geworden zijn. En de radiozenders draaien al helemaal vrijwel alleen maar de bij voorbaat al bekende meuk. Onbekende namen zijn juist om die reden zo boeiend. Wen er maar aan…

Beantwoorden
  2. Genoeg (helaas nog) onbekende artiesten hier op Indebanvan.nl. Artiesten die overigens album na album zeer boeiend blijven om te volgen. De radiozenders draaien tegenwoordig juist heel veel nieuwe artiesten zoals Sarah Bareilles en Amy McDonald.

Natuurlijk ken ik The Ting Tings wel. Maar heel veel mensen die Nu.nl (en Indebanvan.nl) bezoeken niet. En ik was even in de huid van mijn publiek gekropen. Dat zou Nu.nl ook moeten doen. Een middelmatig bandje prijzen ze de hemel in en de inmiddels doorgebroken Sarah Bareilles die over een enorm talent (Love Song!) voor puntgave popliedjes beschikt, beschuldigen ze van het schrijven van “inspiratieloze, kleinzerige vullers”. Daarmee doen ze haar debuutcd echt tekort.

Maar vergelijk de recensies van Nu.nl nou eens met die op jullie site Fileunder. Bij jullie lees ik eerlijke recensies en gefundeerde meningen. Daar is op Nu.nl de laatste tijd echter geen sprake van. Artiesten worden stuk voor stuk genadeloos de grond in geboord.

P.S. Heb jij trouwens wel al die fantastische tekst van Elvis ain’t dead (Scouting for girls) tot je genomen?

Beantwoorden