Vernietigende recensie Arie Storm over thrillerschrijvend Nederland

Arie Storm heeft een vernietigende recensie geschreven over alle Nederlandse schrijvers die zich wagen aan de thriller. De enige twee goede thrillers van een Nederlandse schrijver zijn volgens Arie Storm van de hand van A.F.Th. van der Heijden. Meer heeft de goede man er ook niet geschreven.

Met deze zienswijze beledigt Arie Storm toch wel Charles den Tex die de laatste jaren met een aantal echte pageturners de Gouden Strop won. Dit is de prijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan de schrijver van het beste Nederlandstalige spannende boek. Sinds 2002 heeft Charles den Tex deze prijs drie maal gewonnen. Het belangrijkste bij een thriller is het plot. Meer dan bij elk ander genre. Het bijzondere aan Charles den Tex is dat hij daarnaast niet vergeet om mooie zinnen te schrijven.

Koop Charles den Tex bij Cosmox

Esther Verhoef

Juni is de maand van het spannende boek. Gisteren heb ik het boek Man op de weegschaal van Qruun Schram gekocht. Dit is overigens geen thriller. Ik kreeg het boekengeschenk van Esther Verhoef en zij vergeet dus wel aandacht te schenken aan haar zinnen. Zelfs bij de belangrijkste zin in een boek, de openingszin:”Vage stadsgeluiden glijden de hotelkamer in, door de spleten van de louvreluiken heen.” Kan het clichématiger? Bij zin twee haak ik definitief af: “Ze reizen mee op de zonnestralen die de schouw in de hoek strelen…” Scheur, scheur, weg ermee!

Hoe kan een stadsgeluid vaag zijn? Hard of zacht daar kan ik inkomen maar vaag? En geluid glijdt? Ik heb nog nooit één geluidsfragment voor mijn ogen voorbij zien glijden. Als je geluid monteert op de computer zit het vol pieken en dalen, het glooit nooit. Overigens is er niets dat beter het zonlicht buitenhoudt dan luiken. Maar laten we er van uitgaan dat de luiken de boel niet zo goed afsluiten. Dan moet je over vijf jaar nog eens kijken naar de schouw in de hoek. De kleur is dan helemaal verbleekt als het niet wordt onderhouden. Dat noem ik geen strelen.

Ik ben het eens met Arie Storm dat het niveau van thrillerschrijvend Nederland niet heel hoog is, maar hij heeft Charles den Tex hierbij even over het hoofd gezien.

1 gedachte over “Vernietigende recensie Arie Storm over thrillerschrijvend Nederland”

1. Lees de boeken van Elvin Post. Prachtige zinnen, humor, smakelijke dialogen, heerlijke plots. En Arie Storm is een rancuneuze, ongeloofwaardige recensent. Zo, dat is eruit.