Twee jaar na haar debuut “Aligned With Juniper” is Queen of the Meadow terug met haar tweede worp, “A Room to Store Happiness”. Wederom tien liedjes die nog meer gedragen lijken te worden door haar prachtige stem.
Een ‘sad record’ wordt “A Room to Store Happiness” in het begeleidende persbericht genoemd. Daarvan is zeker op het eerste deel van de plaat nog geen sprake. Waar met lichte klanken vrolijke gevoelens worden opgeroepen.
Voor Queen of the Meadow haar doen een wall of sound
Er wordt geopend met ‘Withdrawn’. Voor Queen of the Meadow’s doen voorzien van een heuse wall of sound. ‘Heavenly Start’ is vervolgens inderdaad hemels. ‘Fairytopia’ sluit daar prima op aan. Het heeft veel weg van een sprookje vol engelen en prinsessen.
Sterke melodie
‘Valentine’s Day’ is één van de weinige nummers waarop een sterke melodie de weg wijst. ‘Ashes Adèle’ is de overgang naar het meer sombere deel van “A Room to Store Happiness”. Hier is, net als op haar debuut, ook weer de lichte Elliott Smith referentie te horen.
‘Slumber’ bevat weer een wat steviger arrangement. Prima voor de balans van het album.
A Room to Store Happiness staat vol perfecte harmonieën
Een ‘Perfect Harmony’ hebben we al in menig nummer gehoord en vormt ook nu weer de basis. ‘Empty Room’ heb ik voor de release van het album al helemaal grijsgedraaid. Het is echter niet het enige nummer dat herkenbaar klinkt.
Déjà vu
Veel van de songs roepen een déjà vu gevoel op. Vooral als je veel tijd hebt doorgebracht met de harmonieuze popsongs uit de seventies. Knap om daar dan net je eigen draai weer aan te geven.
Het is samen met de meer zelfverzekerde zang het grootste contrast met het charmante debuut. Twee verschillende gezichten van een unieke artieste.
Het album “A Room to Store Happiness” is vanaf vrijdag te beluisteren op onder meer Bandcamp.